4 voordelen van een transparante supply chain

Hoe transparant is jouw supply chain echt?

Vaak zegt het buikgevoel dat het wel in orde is. Of “wij zijn een regionale speler en kennen onze leveranciers persoonlijk”. Maar wat dan met de oorsprong van de diensten of goederen die via je leveranciers toekomen? Wat als je supply chain een complexe en internationale structuur heeft met verschillende partijen?

Transparantie doorheen de hele toeleveringsketen is een uitdaging. Vele ondernemingen hebben geen idee hoe transparant hun supply chain echt is en hoe ze deze kunnen verbeteren. Nochtans is transparantie van cruciaal belang voor de overleving van de onderneming.

Transparantie in supply chain heeft vele voordelen. We geven je hier alvast 4 belangrijke punten mee:

1. Boost voor sales, marketing & branding

Consumenten, overheden en ook andere ondernemingen hechten meer en meer belang aan gedetailleerde informatie over de oorsprong en gebruik van grondstoffen en producten. Een ondoorzichtige supply chain kan een belangrijke impact hebben op de reputatie en bijgevolg ook het resultaat van de onderneming. Een transparante supply chain kan dus aanzienlijk bijdragen tot een positieve branding van de onderneming. De sales en marketingafdeling zal transparantie dus zeker toejuichen. Transparantie versterkt immers het vertrouwen in het product en verstevigt de fan basis van klanten.

2. Compliance & kwaliteit aantonen

In sommige sectoren is een zekere vorm van transparantie wettelijk verplicht. Denk hierbij aan de voedingssector en de verplichte vermeldingen van grondstoffen en hun traceerbaarheid. Hier helpt een transparante supply chain dus om de compliance met deze verplichtingen te kunnen aantonen. In het verlengde van het aspect van compliance is er ook kwaliteit. Een transparante supply chain stelt de onderneming in staat om de nodige kwaliteitsvereisten ook bij zijn leveranciers te monitoren en te traceren.

3. MVO

Een transparante supply chain draagt niet enkel bij tot een positieve branding maar stelt de onderneming ook in staat maatschappelijk verantwoord te ondernemen (MVO). Een voorbeeld hier is hoe het modemerk Esprit de samenwerking met een textielfabriek in Myanmar stopzette toen bleek dat deze fabriek gelinkt werd aan de Defensie van Myanmar (wat ter discussie staat door de situatie met de Rohingya). De militaire link werd duidelijk nadat een rapport door de VN gepubliceerd werd.

4. Efficiëntere operaties

Verhoogde transparantie en traceerbaarheid leiden tot efficiëntere operaties doordat knelpunten sneller ontdekt worden en bijgevolg aangepakt kunnen worden. Efficiëntere operaties kunnen bijgevolg ook een positieve invloed hebben op de kost van producten en diensten wat weer ten goede komt van de marktpositie.

Hoe bekom je dan meer transparantie?

Kiezen voor meer transparantie is eigenlijk geen echte keuze. Het is van moeten. Ondernemingen die niet inzetten op transparantie in hun supply chain en werking zullen klanten verliezen. En dat is toch het laatste wat je wil als bedrijf.

Nieuwe technologieën zoals Internet of Things, gebruikmakend van verschillende sensoren en nieuwe structuren zoals Blockchain zijn veelbelovend en ondersteunend in de uitdaging om tot meer transparantie te komen. Het draait om duidelijke, gedetailleerde en gedeelde data die de interactie tussen verschillende partijen in kaart brengt en faciliteert.

Toch kan je met je onderneming al aardige stappen zetten naar meer transparantie zonder grote investeringen in nieuwe technologieën. Interne processen en procedures kunnen reeds geëvalueerd worden met transparantie in gedachten. Ook een grondige screening van leveranciers is een eerste stap naar meer transparantie.

Meer weten hoe je op een efficiënte manier en met een aanvaardbare kost meer transparantie kan bekomen?

Rezolv helpt je alvast op weg! Contacteer ons voor een plan op maat.