2024: Digitale obstakels en opportuniteiten voor groothandels en productiebedrijven

Blog




op onze nieuwsbrief


In een wereld waar digitale technologie de spil van de maatschappij vormt, staan kmo’s in de groothandel- en productiesector op een cruciaal kantelpunt. Nieuwe technologieën en veranderende markteisen dwingen de sector om hun aanpak in sneltempo te herzien. Waarom is de digitale transformatie in deze sector zo urgent? In dit artikel schuiven we de nodige praktische antwoorden naar voren. Het doel: adapteren. Om op die manier een slim concurrentieel voordeel te pakken in het landschap van 2024. Van het omarmen van e-commerce tot het implementeren van geavanceerde data-analyse.

Digitale transformatiedruk


De sector van groothandels en productiebedrijven in Europa is onderhevig aan de druk van de digitale transformatie. Evolueren kan anno 2024 niet meer in kleine stapjes. Bedrijven moeten van binnenuit – op een strategisch niveau – nadenken over de impact van de digitale wereld op hun vertrouwde businessmodel. De digitale transformatiedruk ligt ongezien hoog. Het is aan bedrijven om hun businessmodellen, processen en operationele strategieën aan te passen en te innoveren in reactie op snel evoluerende digitale technologieën en veranderende marktomstandigheden. En daar stopt het niet. De toenemende concurrentie en veranderende klantverwachtingen zetten extra druk op de ketel.


​Europa versus Amerika


Volgens onderzoek hinken Europese bedrijven achterop ten opzichte van Amerikaanse bedrijven op vlak van investeringen in onderzoek en ontwikkeling (R&D) en de adoptie van digitale technologieën. Dat fenomeen is duidelijk zichtbaar in
studies van The Centre for Economic Policy Research (CEPR) uit 2020. Ook blijkt uit gegevens van 2019 dat grotere bedrijven meer gedrevenheid aan de dag leggen om nieuwe digitale technologie te omarmen dan kleinere concurrenten, en dat digitale bedrijven een beter managementbeleid uitdragen én dynamischer zijn. 


Een treffend voorbeeld: de Europese Investeringsbank publiceerde dat slechts 46% van de EU-bedrijven actie ondernam om tijdens de COVID-19 pandemie digitaler te worden, tegenover 58% van de Amerikaanse bedrijven. Verder maakt een groter deel van de Amerikaanse bedrijven (66%) gebruik van geavanceerde digitale technologieën in vergelijking met de Europese Unie (61%). De kloof tussen digitale en niet-digitale bedrijven blijkt steeds groter te worden omdat digitale bedrijven duidelijk meer investeren. 



Concurrentie uit alle hoeken


De volgende uitdaging op het bord van de sector is de groeiende concurrentie. Nieuwe digitale spelers poppen als paddenstoelen uit de grond via e-commerce. En ook de mogelijkheid van direct-to-consumer (D2C) businessmodellen voor productiebedrijven vormen anno 2024 een groot aandeel van de rechtstreeks concurrentie. D2C is een verkoopmodel waarbij producenten of merkeigenaren zonder omwegen aan de eindconsument verkopen. Ze lijken daarmee enkele broodnodige tussenstappen – distributeurs, groothandelaars of detailhandelaren – over te slaan, maar het blijkt bikkelharde realiteit in de sector. 

De verhoogde concurrentie leidt onvermijdelijk tot extra druk op de prijzen en marges. In een sector waar de marges vaak klein zijn, is dit een bedreiging om goed in de gaten te houden. Digitale tools die data analyseren worden van levensbelang voor spelers die met kleine marges werken.


Hoe die wildgroei van digitale spelers nu net ontstaat? E-commerceplatformen zijn geen rocketscience meer én makkelijk in gebruik, waardoor je als producent je vangnet onmiddellijk breed uitgooit zonder grote voorinvesteringen. Traditionele bedrijven moeten dapper blijven concurreren met deze nieuwe spelers die klantgerichte ervaringen, innovatie en personalisatie vooropstellen. Om relevant te blijven, dringt digitalisering en innovatie zich op.



Wijzigende klantenverwachtingen


Op sectorniveau transformeren digitale technologieën de B2B-markt, waarbij zakelijke klanten steeds meer digitale efficiëntie en maatwerk verwachten. Het dwingt groothandels en productiebedrijven om met een kritische bril naar klantrelatiebeheer te kijken. Klanten een real time inkijk geven in de bedrijfsprocessen, zoals voorraad en logistiek, lijkt een essentiële stap om hen aan boord te houden. En ook systemen voor dynamische prijsstelling en klantspecifieke productaanpassingen worden alsmaar belangrijker. Het omarmen van deze digitale transformatie vertaalt zich automatisch in een betere positie in het marktsegment om aan de torenhoge verwachtingen van B2B-klanten te voldoen.



Roadmap voor de kmo: 4 concrete stappen


Als we de uitdagingen van de sector vertalen naar concrete stappen voor kmo’s in groothandel of productie, dan stellen we vast dat deze sector z’n pijlen het best richt op onderstaande vier topics. 


1. E-commerce en online aanwezigheid 


Hoe je het ook draait of keert: online aanwezigheid is je sleutel tot de nieuwe digitale wereld. Met een solide e-commerceplatform en een digitale omgeving die waarde toevoegt voor je B2B-klanten, moet een website het transactionele overstijgen om klanten te binden. Van een gedetailleerde productinformatie tot klantenspecifieke prijsstelling en een gestroomlijnde, veilige bestelervaring. Een heuse uitdaging voor veel kmo’s, zo blijkt. En daardoor ook een gat in de markt. Een concurrentieel voordeel om U tegen te zeggen. Het is een slimme zet om die online kanalen te integreren in het traditionele verkoopproces. Het resultaat is een omnichannel en complete klantervaring die voldoet aan alle digitale verwachtingen. 


2. Digitale basisinfrastructuur: ERP/WMS/CRM 


Excelfiles zijn vandaag nog altijd een van de meest gebruikte administratieve tools binnen de verschillende departementen. Al gebruiken de meest performante bedrijven een meer geïntegreerd systeem, waarbij verschillende tools getransformeerd worden tot een eengemaakte softwareoplossing. Het beginpunt van zo’n systeem is een digitale basisinfrastructuur. ERP-systemen (Enterprise Resource Planning) zorgen voor een geïntegreerd bedrijfsbeheer, WMS (Warehouse Management Systems) optimaliseert de voorraadlogistiek en CRM (Customer Relationship Management) ondersteunt betere klantrelaties en verkoopprocessen. In 2024 moeten deze systemen naadloos samenwerken, real time data verstrekken én mobiele toegankelijkheid bieden om snelheid te winnen in de strijd om de klant.


3. Data en Business Intelligence (BI) 


Een strategie rond data en Business Intelligence wordt in 2024 ook een sleutelelement. Het systematisch verzamelen en analyseren van gegevens uit de ERP-, WMS-, CRM-systemen en e-commerceplatformen biedt waardevolle inzichten om in te zetten op kostenbesparing, operationele efficiëntie en een verbeterde klanttevredenheid. Het stelt bedrijven in staat om proactief te handelen en gecalculeerde voorspellingen te doen voor hun sector. Denk aan een beter voorraadbeheer en de inzichten in nieuwe marktbehoeften. Essentiële elementen die een concurrentieel voordeel bieden ten opzichte van de rest.  


4. Automatisering van bedrijfsprocessen 


Automatisering is de logische next step in efficiëntieverhoging en kostenvermindering. Door routinetaken te automatiseren, richten kmo’s zich meer gefocust op groeigebieden zoals klantenservice en innovatie. AI en machine learning worden geen nice-to-haves, maar must-haves voor bedrijven die processen willen optimaliseren en een voorsprong willen behouden op de concurrentie. Automatisering kan leiden tot significante verbeteringen in productie, voorraadbeheer, orderverwerking en klantenservice. De start? Een digitale basisinfrastructuur.


Conclusie


2024 wordt een belangrijk jaar voor kmo’s in groothandel en productie. De digitale transformatie wordt een cruciale fase waarin het aanpassen aan en integreren van digitale technologieën geen optie maar een absolute noodzaak is. Hoe concreter de acties, hoe beter. Van het opzetten van een effectieve e-commerce aanwezigheid en het implementeren van geïntegreerde digitale systemen zoals ERP, WMS en CRM, tot het benutten van data voor slimme besluitvorming en het automatiseren van kernprocessen. 


Het doel? De concurrentie voorblijven om als favoriet uit de bus van de klant te komen. Maar ook om marges te behouden en te voldoen aan de groeiende verwachtingen. Het is tijd voor daadkracht en actie om mee aan boord te blijven.

20 februari 2024 ,
2024: Digitale obstakels en opportuniteiten voor groothandels en productiebedrijven
Rezolv BV, Robbie Eyckmans